WpMag

Selasa, 24 April 2012

KEBERSAMAAN


KEBERSAMAAN

Persahabatan kita seperti formasi pes-Capre yang menyusun daerah pesisir. Kadang kita terhempas gelombang pasang bersama-sama. Kadang kita tertiup  oleh angin sore. Kadang kita tertempa oleh sinar matahari. Kadang juga kita diselimuti dinginnya malam dengan penuh ketegaan. Meringis kesakitan. Menjalar tak karuan. Rasa yang entah tak dapat dikatakan dengan kata-kata.

Tapi kawan, jangan takut. Karena kita bersama. Jangan menyerah kawan kebersamaan inilah yang dapat membangkitkan kita dari hempasan gelombang pasang. Jika engkau menyerah duluan, lihatlah kawan. Tengoklah kebelakang sebentar. Tengok kawan tetang perjuangan kita. Tengok kawan tentang kebersamaan kita. Dan apa yang kita rasakan ketika bersama-sama. Apa kita lupa dengan kebersamaan itu.

Lihat kawan dibawah laut sana. Kebersamaan kita seperti ikan nemo yang berenang bersama-sama. “Schooling” kata dosen kita. Bergerak bersama, menghindari mangsa dan mencari makan. Jangan menyerah kawan. Apa yang engkau rasakan sekarang. Mari bukalah hatimu. Bukalah. Serahkan pada sahabatmu semua. Apa engkau lupa engkau tidak sendiri kawan.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar